Skattemeldingen for 2022

innledning midtstilt

01.03.2023

Alle enkeltpersonforetak skal nå sende skattemelding på nytt format, mens aksjeselskaper kan velge å sende på nytt format i år eller avvente til det blir pliktig fra neste år. 

Hensikten til skatteetaten med å endre innleveringen av skattemeldingen er å forenkle. Det skal være lett å gjøre det rett. De har faktisk klart å skrote opptil 60 skjemaer, og gjort skjema om til tema.

Temaene samler ulike regnskapsposter som naturlig hører sammen. Dette, sammen med gjenbruk av tilgjengelig informasjon, bør gjøre utfyllingen mindre komplisert og mer intuitivt.

En innebygd valideringstjeneste sjekker både innhold og konsistens i eget produsert regnskap, samt hva som ligger i skatteetatens beregninger. Ved avvik vil du få tilbakemelding med veiledning. Dette skal forhindre innsendelse av skattemeldinger med logisk feil og mangler, og dermed redusere behovet for rettelse i ettertid, samt mulige bøter.

Skjemaene er forenklet, reglene er fremdeles like kompliserte, og fra 2023 må også alle aksjeselskaper sende inn skattemeldingen fra et regnskaps- eller årsoppgjørsprogram.

Blir skattemeldingen lettere å forstå for alle og enhver, eller trenger du fremdeles en regnskapsfører?

Vi holder oss oppdaterte på overgangen fra skjema til tema, og i tillegg på alle endringer i lover og regler. Vi vil alle betale korrekt skatt slik at vi sitter igjen med korrekt sum som vi kan investere videre.

Fristen for innsendelse av skattemeldingen er 31. mai. Ta gjerne kontakt dersom du trenger bistand.

Les mer hos skatteetaten: Ny skattemelding for næringsdrivende – Skatteetaten

Visuelt bilde av skjemaer som har blitt til temaer:

Vi ser frem til å høre fra deg!

Fortell oss hva du ønsker vi skal gjøre for deg. Vi tar kontakt med deg innen 24 timer etter at vi har mottatt din henvendelse. Hvis det haster mer enn det – ring!

Send oss en epost (post@klartregnskap.no)

post@klartregnskap.no

+47 482 02 276

Kirkegaten 5, 4836 Arendal
Inngang midt i Pollen, 2. etg.